22 november 2019

Ladda elbilen hemma – hur fungerar det?

Om du funderar du på att skaffa en elbil vill du självklart kunna ladda den hemma. Vi har sammanfattat allt du behöver tänka på för att kunna ladda både snabbt och säkert!

Ladda inte elbilen i ett vanligt eluttag

Vi tar den dåliga nyheten först: Det är ingen bra idé att bara koppla in bilen i närmaste eluttag, inte ens i ditt motorvärmaruttag. Att ladda en elbil ställer stora krav på elanläggningen och den höga belastningen som uppstår kan leda till överhettning och risk för brand.

Ladda bilen säkert med en särskild laddbox

Vill du ladda bilen hemma bör du istället satsa på en så kallad laddbox. Laddboxen installeras till en nydragen elledning med en egen säkring och ger en både säkrare och snabbare laddning. Laddboxen har också inbyggd aktiv säkerhet, vilket bland annat innebär att strömmen kan slås på först när alla kontakter är ihopkopplade.

Vissa biltillverkare har egna laddboxar, men det går precis lika bra att köpa någon av alla andra modeller som finns tillgängliga. (Undantaget är Tesla Model S och X som har en egen typ av kontakt.)

Laddboxar för hemmabruk laddar med 3,7 kW, 7,4 kW eller 11 kW effekt. Alla bilar kan laddas med alla laddboxar, oavsett hur stor effekt laddaren ger. Däremot är det bara rena elbilar som kan ta emot laddning över 3,7 kW. På hybridbilar begränsas laddningseffekten alltid till 3,7 kW.

Så här långt kan du köra på en laddningstimme vid olika laddningseffekt:

  • 3,7 kW = 2 mil/timme
  • 7,4 kW = 4 mil/timme
  • 11 kW = 6 mil/timme

Som jämförelse finns publika laddare som kan erbjuda laddning på 22 kW, vilket ger dig en effektiv påfyllning av batteriet på parkeringsplatser vid shoppingcenter eller tågstationer. Snabbladdare, där du betalar för att ladda bilen, har en effekt på 50 kW eller mer. Då kan du ladda ett tomt batteri till 80% på 20–30 minuter.

Ladda elbilen hemma

Bild: Fortum Charge & Drive

Så mycket kostar laddboxen

Priserna på laddboxar ligger just nu på 4 000 – 12 000 kronor. Utöver detta kan du räkna med att själva installationen kostar 2 000 – 10 000 kronor beroende på förutsättningarna. Laddboxen måste installeras av en behörig elektriker. Välj gärna någon som har tidigare erfarenhet av liknande arbete. Bygger du nytt och tar med installationen av laddboxen i projekteringen blir den extra kostnaden sannolikt liten.

Du kan få bidrag – ”Ladda-hemma-stöd” – som täcker 50 procent av kostnaden för laddboxen och installationen. Bidraget är på maximalt 10 000 kronor per fastighet. Du söker bidraget hos Naturvårdsverket när laddningspunkten är installerad, men allra senast sex månader efter att arbetet avslutats. Det går alltså bra att söka bidraget i efterhand bara du gör det i tid.

För att du ska kunna få bidrag ska du antingen äga fastigheten där laddboxen installeras eller ha nyttjanderätt, till exempel via hyresavtal. Har du fritidshus kan du söka bidrag också för den fastigheten.

Ett alternativ till Ladda-hemma-stödet är att nyttja ROT-avdraget. Då kan du få avdrag för 50 % av arbetskostnaden. Inköp av laddbox omfattas inte. En förutsättning för ROT-avdrag är att ditt hus är äldre än 2 år. Det går inte att kombinera ROT-avdrag med Ladda-hemma-stödet.

Vad krävs för att ladda elbilen hemma?

En laddbox drar mycket ström och ska därför installeras på en egen ledning och under egen säkring i elcentralen. En 3,7 kW-laddbox använder 16A i enfas, vilket betyder att den oftast går bra att installera under en huvudsäkring på 20 eller 25A som är de vanligaste villasäkringarna, men det beror förstås på hur din övriga elanvändning ser ut.

Vill du ladda med högre effekt, eller kanske kunna ladda mer än en bil åt gången kan du behöva gå över till en större huvudsäkring. Se också till att installera en jordfelsbrytare med likströmsövervakning om du inte redan har en sådan.

Ladda elbilen hemma

Bild: Adobe Stock

Hur lång tid tar det att ladda en elbil?

Hur lång tid det tar att ladda din bil beror förstås på hur stort batteriet är och med vilken effekt du laddar. De sista 20% upp till fullt laddat batteri kräver också mer och tar längre tid att ladda. Därför är det vanligt att man anger hur lång tid det tar att ladda ett batteri till 80%.

Laddar du bilen hemma över natten med 3,7 kW effekt bör du för en genomsnittlig elbil kunna nå 80% laddning på 8–12 timmar. En snabbladdare ger samma laddning på cirka 30 minuter.

Vad kostar det att ladda elbilen hemma?

Kostnaden för att ladda bilens batteri varierar förstås beroende på hur stor kapacitet det har – och på hur mycket du betalar för din el. Om du multiplicerar din batterikapacitet (kWh) med din elkostnad (ca 1,45 kr/kWh) så får du en ungefärlig kostnad för att ”tanka fullt”.

Vill du jämföra kostnaden per mil, delar du kostnaden för att ladda fullt med bilens beräknade räckvidd. När Vi Bilägare gjorde ett test i början av 2019 kostade elen för de två testbilarna (Nissan Leaf och VW Golf) 2,14 respektive 2,91 kronor/mil. Det är avsevärt lägre än motsvarande kostnad för en bensin- eller dieselbil.

Din laddningskostnad beror också till stor del på hur ditt elavtal ser ut, så har du inte gjort det än, kan det vara läge att se över avtalet med din elleverantör. Många gånger är elen billigare på natten. Därför är det en fördel om den laddbox du väljer har en timer eller går att programmera för laddning vissa tider. Då får du ned kostnaden ytterligare.

Särskilt på vintern när det är kallt ute bör du tajma in laddningen så att batteriet är fullt laddat precis i tid till att du ska använda bilen. Alla batterier tappar laddning när det är kallt och ett batteri som är fulladdat klockan två på natten tappar effekt helt i onödan fram till halv åtta på morgonen när du ska till jobbet.

Ladda elbilen hemma

Bild: Fortum Charge & Drive

Hur gör man om man har mer än en elbil?

Det kanske inte är aktuellt idag, men några år är elbilar förmodligen mycket vanligare och då kan det vara bra att kunna ladda mer än en bil åt gången, både om ni har mer än en bil i familjen och för att besökare också ska kunna ladda sin bil.

Det finns redan nu laddboxar av duo-typ där två bilar kan laddas samtidigt. De är ännu inte så vanliga för hemmabruk och eftersom belastningen blir dubbelt så stor bör du räkna med att du då behöver byta till en större huvudsäkring. Även själva laddaren är dubbelt så dyr, eftersom alla funktioner och komponenter dubbleras. Ett annat alternativ är därför att sätta upp två separata laddboxar.

Lastbalansering, appstyrning, RFID och andra smarta funktioner

Moderna laddboxar är utrustade med många smarta funktioner som underlättar användningen och gör laddningen säkrare.

Vissa laddboxar har en funktion som kallas dynamisk lastväxling, där systemet känner av belastningen på ditt elsystem och anpassar laddningseffekten därefter. Då kan du klara dig längre med en mindre huvudsäkring, även om det kanske tar lite längre tid att ladda bilen.

Ska du ha laddboxen utomhus eller i en carport är det bra med någon form av skydd mot att en obehörig kopplar in sig och laddar sin bil. En bra lösning är en laddbox som aktiveras med hjälp av en RFID-tag.

Vill du kunna styra laddningen av din bil från telefonen ska du välja en uppkopplad laddbox som har en tillhörande app där du antingen programmerar laddningen i förväg eller slår på den manuellt.

Ladda elbilen hemma

Bild: Adobe Stock

Rätt kabel till laddaren

Många laddboxar för hemmabruk kan köpas med en fast monterad kabel, men du bör också ha en kabel med dig i bilen för att kunna ansluta till publika laddare vid behov. En sådan brukar följa med bilen.

I Europa är laddare av Typ 2 (Mennekes) standard och alla någorlunda nya elbilar är utrustade med denna typ av kontakt. Den ser ut som en oval som är lite tillplattad på ena sidan. För snabbladdning av rena elbilar används en kontakt som kallas CCS som är likadan som Typ 2, men kompletterad med extra kontaktdon för likström.

Undantaget från standard är Tesla Model S och X som använder en modifierad Typ 2-kontakt. Från och med Tesla Model 3 används istället en CCS-kontakt av standardtyp.

Annat att tänka på

Även elbilar blir kalla på vintern. Parkerar du utomhus eller i ett kallt och ouppvärmt garage kan du komplettera med ett vanligt motorvärmaruttag eller välja en laddbox med integrerat uttag för motorvärmare.

Om du kommer att köra mycket med din elbil och kommer att förbruka avsevärt mycket mer el än du gör idag, kan det eventuellt vara smart att också fundera på en egen solcellsanläggning. Då kan du också ladda med el som du vet är garanterat fossilfri och som inte bidrar till växthuseffekten. Du kan läsa mer om solceller i en kommande artikel här på Mina Kvadrat.

Så laddar du elbilen hemma

  1. Använd en laddbox, inte ett vanligt eluttag, för både snabbare och säkrare laddning.
  2. Låt en behörig elektriker installera laddboxen. Se till att den du anlitar har F-skattsedel.
  3. Sök ladda-hemma-stöd hos Naturvårdsverket. Det täcker 50 % av kostnaden upp till 10 000 kronor.
  4. Se till att du har rätt typ av kabel för att ansluta till laddaren, både hemma och på andra ställen.
  5. Välj en laddbox med lastbalansering om du vill undvika överbelastning eller byte till större huvudsäkring.
  6. Skydda dig mot att obehöriga använder din elbilsladdare genom till exempel RFID-aktiverad upplåsning av laddboxen.
  7. Välj en uppkopplad laddbox om du vill kunna styra laddningen av din bil med hjälp av en app i telefonen.

Läs mer:

Tips på hur lyser du upp de mörka månaderna? Läs mer här!

Har du fler tips att bidra med? Eller vill du rätta ett faktafel? Kontakta oss på minakvadrat@gar-bo.se